Ce inseamna un audit SEO complet?

Succesul unui website, fie el de prezentare sau magazin online cu mii de produse, este influentat de foarte multi factori, unul dintre acestia este auditul SEO. Auditul este o parte importanta a strategiei de optimizare website, pe care o cunoastem sub numele de strategie SEO sau, mai specific, de strategie de optimizare pentru Google (pentru ca acesta este si va ramane cel mai popular motor de cautare).

Strategia SEO face parte din cea globala de marketing. Reusita unei campanii de optimizare online este influentata si de restul tehnicilor utilizate, cum ar fi cele generale de vanzare, de publicitatea prin AdWords, de prezenta pe retelele de socializare etc. Totusi, SEO, indeosebi cu ajutorul principalei sale «unelte», auditul, este vital pentru un business online modern, deoarece poate identifica punctele slabe ale unui site, le poate rezolva si apoi plasa pagina web in topul cautarilor in Google.

Ce este un audit SEO?

Ce este un audit SEO? Optimizare SEO pentru Google cu AltDigital

Cand auzim de SEO audit, ne gandim mai intai la cuvinte cheie. Insa un audit corect nu analizeaza doar cuvintele cheie, ci si elemente cum ar fi URL, titlu, meta titlu si meta descrierea. Apoi, cu ajutorul acestei «unelte» se examineaza elementele off-page, aspecte tehnice precum sitemap-ul, uzabilitatea, viteza de incarcare, backlinks (legaturi externe) s.a.m.d.

Putem astfel spune ca un audit SEO este o analiza completa a unui website, in urma careia se vor descoperi toate elementele ce pot fi imbunatatite. Odata obtinut acest checklist cu elemente, urmeaza construirea unei strategii si apoi implementarea acesteia.

Rezultatele unui audit SEO? In prima instanta se pot observa, asa cum am spus, punctele slabe ale unei pagini web. Apoi se pot detecta oportunitatile si, in urma unei implementari corecte, se poate observa o crestere organica a traficului pe site. Comparativ cu alte metode de marketing, optimiarea pentru motoarele de cautare are nevoie de mai mult timp pentru a-si arata rezultatele. Insa odata obtinute, acestea se mentin pe termen lung.

Pentru cel ce detine o afacere online, acest lucru inseamna un site ce este mai aproape de ochii publicului sau tinta, care, prin continut de calitate si accesibilitate, va reusi sa declanseze intentia de cumparare si isi va fideliza clientii existenti.

Care este rolul unui audit SEO?

Principalul rol al unui audit este de a identifica toate punctele vulnerabile ale unui site. De exemplu, un SEO audit va depista cuvintele cheie irelevante pentru acesta si le va propune pe cele importante, care vor ajuta pagina web sa fie mai usor de gasita in motorul de cautare.

O analiza exhaustiva:

  • va identifica pozitia site-ului in raport cu competitorii acestuia;
  • va analiza strategiile competitorilor, asigurand astfel o imagine completa pentru procedurile de optimizare;
  • va oferi raspunsuri concrete si va ajuta proprietarul site-ului sa inteleaga mai bine cum functioneaza motoarele de cautare si care este impactul acestora asupra afacerii sale;
  • va descoperi oportunitati de dezvoltare si va oferi sfaturi pertinente cu privire la atingerea acestora;
  • va asigura o structura mai buna pentru strategia generala de promovare a site-ului.

Cand este necesar?

De regula, auditul SEO este recomandat inainte sa se inceapa o campanie de optimizare, tocmai pentru a se depista punctele slabe si cele forte ale website-ului. Multi specialisti sunt de parere ca acesta este de ajuns doar inaintea inceperii campaniei, analiza fiind de baza pe toata durata desfasurarii acesteia.

Exista insa cazuri, cum ar fi cel al unui magazin online in care au loc permanent modificari de ordin tehnic, in care auditul SEO trebuie realizat periodic pentru a nu fi alterati parametrii SEO.

Alte situatii

  • inainte de lansarea efectiva a unui website, precum si dupa aceasta, pentru a se observa daca pagina web se indexeaza corect;
  • atunci cand un site cu vechime intampina probleme ce tin de indexabilitate;
  • atunci cand sunt realizate modificari majore pe un site;
  • ori de cate ori este necesara o verificare de rutina (indeosebi dupa update-urile mai mari Google, pentru a se stabili daca site-ul este ok din punct de vedere SEO).

Ce tool-uri sunt necesare?

In SEO sunt utilizate diverse tool-uri pentru analiza site-urilor. Acestea variaza de la o companie de marketing la alta, indeosebi in functie de preferintele specialistilor. Cateva raman insa de baza pentru conceperea unui audit SEO complet, iar acestea sunt:

  • un keyword planner, cum sunt Google Keyword Planner, Ahrefs sau SEM Rush, care are rolul de a analiza cuvinte cheie si de a afla volumele cautarilor organice din Google Search;
  • un instrument pentru monitorizarea evolutiei campaniei SEO a site-ului, cum este SEO Monitor, care ofera informatiile necesare pentru luarea deciziilor de promovare si adaptarea strategiei in timp real;
  • un «spion», cum este Screaming Frog (instrument pentru analiza on-site), care analizeaza un website din punct de vedere al link-urilor, imaginilor, meta elementelor si al altor erori;
  • un tool ce analizeaza starea generala a site-ului, implicit, traficul organic generat deja de site din Google, cum ar fi Google Search Console sau Google Analytics, esential pentru realizarea corecta a unui audit website.

Dintre tool-uri, unele sunt gratuite, cum este Google Search Console sau Analytics. Altele necesita investitii considerabile, de aceea pretul unui audit poate fi vazut uneori prea mare (include nu doar experienta specialistului SEO, ci si costul instrumentelor utilizate in conceperea auditului SEO).

Ce trebuie sa contina un audit SEO?

Desi nu exista o formula standard pentru o auditare, exista cateva etape obligatorii, fara de care analiza SEO nu si-ar indeplini telurile. Una dintre cele mai importante este intr-adevar analiza cuvintelor cheie, pentru ca identificarea lor corecta este vitala in procesul de producere a traficului pe site. Dar hai sa vorbim putin mai pe larg!

Analiza cuvintelor cheie

Identificarea de cuvinte cheie relevante pentru site este mereu primul pas in realizarea unui audit. In aceasta etapa se iau in calcul domeniul de activitate al website-ului, natura produselor/serviciilor si paginile competitorilor, pentru o acuratete buna. De asemenea, daca website-ul este unul cu vechime, se analizeaza si se descopera cuvintele cheie irelevante.

Analiza concurentei

Stabilirea principalilor competitori este esentiala pentru un audit site ce doreste sa-si atinga obiectivele. Aceasta etapa urmareste descoperirea celor mai relevanti competitori, de regula a primilor 5, indeosebi a actiunilor lor (legaturi externe, traficul organic si cel platit).

Prin detectarea principalelor directii SEO utilizate de acestia se poate concepe o strategie mai buna, cu sanse mari sa duca site-ul in topul cautarilor pe Google.

SEO on-page

On-page SEO este etapa ce presupune analiza unor aspecte tehnice (site architecture, viteza site-ului, mobile friendliness etc.) si a unora ce tin de continut (readability si UX, well-targeted content etc.). De exemplu, in aceasta se vor analiza:

  • repartizarea cuvintelor cheie in pagini (keyword mapping);
  • principalele meta elemente (title si description, etc);
  • link-urile din homepage si meniu, link-uri contextuale
  • calitatea si dimensiunea continutului (descrieri de produs, descrieri de categorii, articole de blog);
  • accesibilitatea (robots.txt, coduri de stare HTTP, redirectari 301);
  • indexabilitatea (erorile de indexare, numarul paginilor indexate);
  • factorii de ranking (forma url-urilor, identificarea acelor url-uri care genereaza continut duplicat) etc.

Prin aceasta analiza se identifica si se corecteaza practic toate problemele ce ar putea influenta traficul de pe site, numarul si satisfactia vizitatorilor.

SEO off-page

Aceasta este etapa in care se evalueaza profilul backlink-urilor (numarul de link-uri catre site, numarul paginilor cu cele mai multe link-uri, ancorele utilizate in articole etc.), se verifica backlink-urile principalilor competitori si se imbunatatesc link-urile interne.

De asemenea, tot acum se descopera si se repara erorile 404, se evalueaza optiunile de link building si se realizeaza outreach-ul.

Prezenta in Google My Business

Inscrierea business-ului in Google My Business este un pas in fata catre o campanie SEO de succes. Prin audit se analizeaza daca compania este prezenta in acest director si: in cazul in care nu este prezenta, se vor oferi informatii despre cum se realizeaza inregistrarea; daca este prezenta, se va verifica daca profilul este corect completat si realizat din punct de vedere SEO.

De ce sa lasi analiza in seama unui specialist?

Foarte multe persoane afirma ca pot realiza singure auditul SEO. Lucrurile nu sunt insa atat de simple. Pentru a trece prin toate etapele prezentate mai sus si pentru a utiliza eficient instrumentele SEO este nevoie de experienta. Asadar, cei care doresc sa accepte aceasta provocarea se vor trezi in fata a nenumarate intrebari, vor pierde foarte mult timp documentandu-se si, data fiind lipsa experientei, au mari sanse sa nu obtina rezultatele scontate.

SEO inseamna exercitiu, ani de munca, diverse strategii testate pe diferite site-uri si informare permanenta cu privire la schimbarile aparute in mediul digital (de exemplu, informare permanenta cand motoarele de cautare anunta un update).

Astfel, campania de promovare online ar trebui mereu lasata in seama unui specialist, in seama unei persoane care detine know-how-ul necesar executarii unei analize corecte si complete.

Un specialist SEO va oferi:

  • explicatii pe intelesul clientilor, intr-un mod simplu si transparent;
  • informatii despre punctele slabe ale unui site si solutii pentru repararea problemelor depistate;
  • propuneri pentru imbunatatirea site-ului, precum si recomandari utile in dezvoltarea strategiei generale de marketing;
  • mai multa siguranta, deoarece va respecta un deadline stabilit;
  • timp de implementare a auditului mult mai scurt, dat fiind faptul ca va comunica permanent cu programatorul care se ocupa de efectuarea modificarilor pe website.

In concluzie, pentru a duce un site in topul cautarilor pe Google este necesara o campanie SEO site bine realizata. Si, cum baza acesteia este reprezentata intotdeauna de un audit SEO, aceasta «unealta» trebuie sa fie utilizata cu pricepere, de catre un specialist cu experienta. Astfel incat sa poata detecta cu exactitate, intr-un timp scurt, problemele si solutiile prin care acestea pot fi rezolvate.